Рецензія на книгу Олексій Жупанський «Першими до мене прийдуть діти» від Оксани Пелюшенко
BRAVE NEW USSR
або
АНТИОДА ОФІСНОМУ ПЛАНКТОНУ
або
КУДИ ПРИВОДИТЬ САМОТНІСТЬ?
А ви малювали мультики в блокноті? Це коли спершу малюється один кусочок картинки, на наступній сторінці до нього додається ще якийсь, далі ще і наприкінці виходить рухоме зображення, власне, та картинка, яку вам і хотілося показати. Я такого не робила, малювати не вмію. Але я знайшла книжку, де така штука працює і робиться вона словами(!) – «Першими до мене прийдуть діти».
Вона схожа на якийсь тривимірний пазл, де кожен фрагмент – це інший світ і інші акценти, хоч і закручуються вони навколо одного страшного, невідомого і таємничого Його. І кожна наступна з чотирьох таких історій ширша і глибша за попередню. Вони ускладнюються, поєднуються і настромлюються одне на одного, але чому це так, чому саме така послідовність і що в дідька взагалі відбувається, стає зрозумілим лише наприкінці. Виявляється, що все це трохи більше, ніж просто собі окремі історії, це мазки на одній величезній картині, детальки хитромудрої мозаїки, уламки однієї людини, якщо хочете…
Світ в ПДМПД масштабується і росте. Коротке химерне оповідання, що розігрується на мокрому залізничному пероні забутого всіма богами вокзалу, постапокаліптичне мертве місто з дівчинкою-кіборгом, цілий дивний новий світ з Заводом і всіма приємностями, які він щедро розсипає навсебіч (можу помилятися, але схоже, цей кусок ПДМПД еволюціонував і влився в «Благослови Тебе Боже! Чорний Генсек»)… А виявляється, то все були просто ескізи, чернетки, репетиції нового бога, а тизер остаточної, фінальної версії презентують наприкінці, на даху недобудованої багатоповерхівки.
В ПДМПД можна так багато знайти! Від НЛО з написом “Януковича в президенти!” до глибокого орвеллівського Орвелла і дивного гакслівського Гакслі з трубами замість літери «Т» на пару з коротким довідником зі світотворення для початківців. Тут дуже багато мокрої липкої сірості, сірого і сірих. Зрештою, вони теж перекочують в БТБ!ЧГ. Так само, до речі, як нестримна всепоглинаюча «любов» до совка у всіх його формах, метастазах і мацаках. Треба бути або дуже наївним, або дуже обмеженим, щоб повірити в його смерть в 1991-му…
В ПДМПД, як годиться, багато жорсткого реалізму, гротеску і абсурду з мертвими пацюками, перегаром в електричках і божествами-холодильниками, яких треба постійно годувати. Разом з тим, є зворушливі спогади, чимось дуже близькі особисто мені.
Є нищівне висміювання автоматизму, обмеженості і запрограмованості офісного планктону, який рівно за п’ять дев’ята приходить на роботу, запарює склянку чаю і сідає за своє робоче місце. І якщо скоротити його робочий день, він просто не знатиме, що робити зі свободою. Весь час це паскудне замкнуте коло, від дзвінка до дзвінка, від січня до грудня, від атестата до довідки з моргу – замкнуте коло. Стандартизація, шаблонізація, зашореність і стабільність в найогиднішому її прояві – так собі вершини, якщо хочете знати.
Тут є дорослішання, злість і музика. А ще багато-багато самотності. Настільки, що вистачає на багато-багато світів… В ПДМПД багато не дуже цензурної лексики, відтінків і емоцій. Не всі приємні, але всі непідробні. І тому насправді це сумна книжка.
P.S. Якщо довго витріщатися на ілюстрації, можна вхопити велетенський спойлер!
… як же все таки сильно людині не хотілося перетворитися на офісний планктон…
Автор: Оксана Пелюшенко
Джерело: Facebook
Все, звісно, круто, от тільки незрозуміло, чому автором зазначений Maks Kovalchuk, а посилання на джерело в ФБ веде на його відгук про “Побутовий сатанізм” 🙁
Дякуємо – все виправили! Тепер справедливість поновлено – авторка Оксана Пелюшенко, а лінк веде саме туди, куди треба 🙂